X Factor 2013 evaluering

Så fik vi overstået X Factor 2013, og med den rigtige vinder, efter min mening.

Der var i år mange dygtige deltagere, niveauet stiger fra år til år.

Hvis vi kigger på dommerne, var niveauet ok, uden at være prangende.

Thomas Blachman var i vanlig storform, med bidende og barske kommentarer. TB er helt klart den bedste dommer gennem tiderne. Han har netop forstået at hans funktion er at vise de håbefulde musikere de mange genrer som er i musikken, i stedet for at få kunstnerne til at synge populær musik. Hvis jeg vil høre den slags kan jeg gå til karaoke aften på det lokale bodega eller åbne for radioen. Blachmans tale til nationen var ventet med spænding, og i vanlig stil skuffede han os ikke (Han skulle måske afløse regenten Nytårsaften, hun er da noget tam). Anne Linnet var dog ikke helt med på den, hun sagde han skulle skrive en kronik, som vanligt forstod konen ikke noget som helst. Alt i alt; god stil Thomas Blachman, uden ham dør X Factor.

Nu vi taler om Anne Linnet, hun er da et u charmerende væsen (nu forstår jeg bedre hvor Xander har sit vindende væsen og arrogance fra). Ind imellem virkede det som om AL var total tonedøv, men jeg vælger at tro at hun har selektiv hørelse. Hun talte meget om virkelighedens verden, men man skal da lære som musikker om de forskellige genrer, for at blive dygtig. Det skal dog indrømmes, at hun var smart i sit valg af Boy bandet ”Wasteland” som var en sikker finale deltager. Ikke så på grund af god lyd, men mere fordi det var nogle nydelige unge mennesker. Om de klarer sig i den virkelige verden er det store spørgsmål. Det bør dog nævnes at grupperne er et vanskeligt område, ligeledes kræver det lang tid og øvelse, at få en gruppe til at harmonere.

Den søde og charmerende Ida Corr løb af med sejren, hvilket var fortjent. Hun havde virkelig fået udvalgt tre stærke deltagere. Hun valgte ligesom TB at præsentere sine solister for lidt forskellige genrer. Hun var ikke ukritisk over for bl.a. Wasteland eller de andre håbefulde kunstnere.

Håber at se Blachman og Corr i næste sæson. Linnet kan jeg sagtens undvære. Hvis vi skal se fremad, kunne jeg godt tænke mig at seerne får mindre via deres Sms’er, og lad os få dommerne mere på banen, så vi ikke får kunstnere som ”Wasteland” med så langt i forløbet. Hvad de unge kunstnere angår skal de lære at lytte til den kritik der kommer fra deres mentorer. Måske skulle man sætte aldersgrænsen op til 18, for at skåne de unge mennesker.

X-faktor og fodbold

Jeg havde jo ellers fravalgt fodbold, men det endte med at jeg så fodbold på mit TV og mest hørte X-faktor på computeren. Lidt irriterende at man valgte at sende de 2 udsendelser samtidig.

Begge programmer viste sig at være seværdige. Dels var der de rigtige vindere på begge kanaler. Danmark spillede en rimelig god kamp, og Chresten gjorde det godt.

Danmark spillede ikke så godt i 1. halvleg, havde ikke meget boldbesiddelse eller skabte mange chancer. I anden halvleg viste det danske hold til tider flot spil, dels anført af et godt spillende forsvar, en midtbane med en velspillende Eriksen, og et angreb med en stærk Cornelius. Alle 3 mål var ganske gode, specielt Cornelius mål var en ren perle. Fortjent sejr til det danske landhold.

Tilbage til X-faktor, Jeg savnede Amanda i finalen, hende havde jeg set stå til sidst med Chresten. Det skal dog siges at Karoline gjorde det godt. Det er mig en gåde, hvordan Wasteland nåede mellem de sidste tre, og dog…. Det er jo nogle pæne unge mennesker med, hver for sig talent, men det tager tid, og masser af tid i øvelokalet, at en få en gruppe til at fungere. Deres præstation i aften var dårlig, men de har da charme. Anne Linnet kalder dem en gruppe med internationalt format, men konen må være tonedøv. Jeg vælger dog at kalde det selektiv hørelse, en egenskab der ikke er usædvanlig blandt kvinder. Højdepunktet var dog Blachmans tale til nationen, hvor han sagde mange rigtige ting.

Alt i alt 2 gode shows.